Sunday, January 23, 2011

Menu Jumaat

Wow.......semalam satu hari cari santan kelapa.Puas cari di pasar Marang,kedai disekitar Kg Sungai Kerak ni....tak delah pulak! Agak2nye kekurangan kelapa sebab dah ekspot ke negeri-negeri yang meraikan perayaan Thaipusam agaknya.


Last-last hubby kata kita gi bandar KT dan ke Pasar Chabang Tiga.Nasib baik ada tapi sekarang ni harga dah naik RM8 sekilo santan segar & pekat.Mahalnya.....tapi sebab nak makan nasi dagang dan hubby dah berniat untuk bagi makan ke sanak saudara, beli jugaklah!


Nasi Dagang
Beras nasi dagang memang banyak dijual di kedai-kedai seluruh daerah ni.Kalau tidak boleh guna beras Super Siam. Malam tadi dah rendam beras nasi dagang untuk dikukus pagi Jumaat. Kukus beras selama 1 jam, kemudian angkat dan gaul dengan santan beserta sedikit garam.Gaul halba & hirisan halia, sedikit bawang kecil yang dihiris hingga sebati.Kemudian kukus lagi hingga menjadi nasi.

Gulai Ikan Tongkol
Ikan Aye atau tongkol dah beli dulu semalam......segar-segar di pasar
 Marang. Ikan disiang,bersih dan dipotong.Lepas tu direbus dengan air & asam keping. Untuk membuat gulai ken aguna rempah khas gulai nasi dagang.
Santan dan cili boh di masak hingga mendidih, kemudian masukkan bawang merah,putih,sedikit halia yang sudah diblend.Masukkan rempah dan kacau hingga sebati.Masukkan ikan tongkol, cili padi & telur rebus.Jika ada belimbing besi pun best jugak.....Kacau kesemuanya hingga masak.

Ini lah juadah kami di hari Jumaat lepas......

Note: lambat update coz ada problem ngan broadband ni!

2 comments:

  1. Sedappppnyer....nanti blh la belajar ngan mama gee yer...kat Temerloh nih susah nak dapat nasik dagang....

    ReplyDelete
  2. Salam Ina.....boleh,bila2 pun boleh belajar.Mama Gee pun bru belajar sejak jadi orang Tganu ni....nk dp.hmm kat Temerloh susah nak dapat ikan tongkol ya!

    ReplyDelete