Tuesday, January 25, 2011

APAM KUKUS GULA MELAKA

Salam pagi rabu......asyik tenguk kat dapur   NAZ yang asyik buat apam kukus aje so semalam saya pun nak cuba jugak membuat apam kukus.

Cari resepi dalam buku resipi Arwah ibu  yang masih elok dalam simpanan saya (Insyaallah nanti saya akan salin kesemua beratus resepi biskut,kek & masakan dalam blog khas) saya terjumpa resipi ni....APAM MODEN dan menggunakan gula hangus.

Tapi saya ubah sikit sebab ada lebihan gula melaka masa buat puding sagu tu, jadi saya tukar gula hangus ke gula melaka......Lagi satu , saya tak adalah pulak loyang atau acuan kecil sbb baru pindah ke Marang ni, jadi saya guna periuk casserole Corelle.................Ini lah hasilnya !



APAM KUKUS GULA MELAKA



Apam yang baru selesai dikukus.......

Apam Kukus yg di potong


Ini resipinye.......

Bahan-bahan:-

2 biji telur ayam
1 gelas gula castor
1/2 gelas gula  - dihanguskan (saya guna gula melaka)
1/2 gelas air - dimasukkan dalam gula yg nak dihanguskan
2 gelas tepung gandum
1 gelas susu cair
1/2 sudu esen vanilla
1/2 sudu baking soda


Cara membuatnya:-

1. Goreng gula dalam kuali hingga kuning dan masukkan air.bila sudah 
    hangus, tutup api dan biarkan sejuk. (Saya gunakan gula melaka yg telah
    dicairkan)
2. Pukul telur bersama gula hingga kembang.
3. Ayak tepung bersama baking soda dan masuk serta kacau sedikit-sedikit 
    kedalam aduan telur tadi.
4. Masukkan esen vanilla, gula hangus/gula melaka dan susu cair.Kacau rata
    hingga sebati
5. Masukkan kedalam loyang atau acuan kecil.Kukus selama 1 jam.

2 comments:

  1. Salam Gee...
    Dah start meroyan wat kuih ker..
    Mintak sikit ya..jgn lupa resepi lama2 tu ya

    ReplyDelete
  2. Belum la sampai tahap tuuuu! he he!
    Dah habis Naz.....ada byak resepi apam&puding kukus ni! nnt I try & sgare ya!

    ReplyDelete